30 April 2011

Karathu Tarik Nafas Lega


Kesebelanan utama pemain Kelantan yang diberi kepercayaan
oleh Kerathu turun beraksi menentang Selangor.

KOTA BHARU – Biarpun Kelantan hanya mampu mencatatkan kemenangan tipis 1-0 ke atas musuh tradisinya Selangor, raut wajah pengendali, Datuk M Karathu jelas menggambarkan kepuasan tatkala anak buahnya dilihat bermain dibawah tahap keupayaan yang sebenar dalam perlawanan malam semalam.

Dalam perlawanan itu, penyerang kebangsaan, Norshahrul Idlan Talaha muncul wira The Red Warriors apabila gol hasil jaringannya seawal minit keempat perlawanan sudah cukup untuk memastikan Kelantan mengutip tiga mata berharga di tempat sendiri.
“Pada separuh masa pertama, benteng pertahanan pasukan Selangor dilihat lebih kebal dan hanya sekali sekala melakukan serangan ke pintu gol Kelantan. Mereka cuma mengharapkan serangan balas dan terbukti pemain kita sudah cukup bersedia menghadapi situasi itu,” katanya kepada pemberita sejurus perlawanan berakhir, malam semalam.
“Gol pertama Kelantan hasil jaringan Norshahrul Idlan (Talaha) seawal minit keempat perlawanan itu ternyata mencetuskan suntikan semangat kepada pemain kita. Bahkan anda dapat lihat kita sebenarnya menguasai perlawanan pada babak pertama.
“Pada separuh masa kedua, memang saya tahu pasukan Selangor akan menyerang habis-habisan. Sebab itu saya memperkemaskan corak permainan dengan meletakkan hanya seorang penyerang dibahagian depan. Walaupun pemain mereka lebih gemar melakukan hantaran jauh namun kita sebenarnya dilihat lebih menguasai bahagian tengah,” katanya.
Menurutnya, menyedari pemain Selangor dilihat tertekan setelah ketinggalan satu gol, pemain Kelantan seharus memanfaatkan satu dua peluang yang diperolehi sepanjang perlawanan itu dengan menjarakkan kedudukan namun ternyata disia-siakan oleh pemainnya.
“Walaubagaimanapun kemenangan ini sebenarnya cukup baik bagi kita. Apa yang penting, kita tidak jauh ketinggalan menyaingi dua pasukan itu (Selangor dan Terengganu) dalam memburu kejuaraan liga musim ini.
Sementara itu, mengulas mengenai persembahan hambar Ketua Pasukan, Muhd Badhri Radzi dalam perlawanan itu, Karathu mempertahankan tindakannya terus ‘menyimpan’ pemain itu sehinggalah dikeluarkan pada penghujung perlawanan.
“Prestasi Muhd Badhri tidaklah seburuk yang disangkakan. Dia bermain dengan baik cuma tidak menggunakan peluang yang dimilikinya itu dengan menjaringkan gol. Saya fikir dia sudah memberikan yang terbaik diatas padang dengan kerja kuatnya sehinggalah saya mengeluarkannya lima minit sebelum perlawanan berakhir,” katanya.

No comments:

Post a Comment