14 March 2011

Kekalahan Jadi Pengajaran


KOTA BHARU – ‘Jadikan satu pengajaran’. Begitulah komen Ketua Jurulatih Kelantan, Datuk M Karathu selepas melihat pasukan kendaliannya tersungkur 0-2 kepada Pahang pada saingan bola sepak Liga Super di Stadium Darul Makmur, Kuantan malam semalam.
Penyerang Pahang, R Surendran sempat melepaskan sepakan biarpun cuba dikejar pemain
 pertahanan, Mohd Farisham Ismail dalam perlawanan yang berkesudahan Pahang menang 2-0
 di Kuantan, malam semalam.
Walaupun kekalahan tersebut cukup pahit untuk ditelan, namun Karathu mengakui kekalahan tersebut memberi ruang kepada beliau untuk mengenal pasti kelemahan pasukannya dan memperbaikinya bagi menghadapi perlawanan yang lebih sengit pada masa akan datang.
“Inilah lumrah dalam bola sepak, saya menerima kekalahan tersebut dengan hati terbuka. Namun saya tidak berpuas hati dengan aksi pemain kita secara keseluruhannya yang gagal memanfaatkan peluang terhidang untuk menjaringkan gol dalam perlawanan tersebut,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.
“Pada separuh masa pertama kedua-dua pasukan menunjukkan satu persembahan yang cukup seimbang. Namun kita gagal membendung kemaraan pemain Pahang yang memperolehi gol pertama mereka pada minit-minit terakhir babak pertama.
“Begitu juga pada separuh masa kedua, kita turut mempunyai dua peluang terbaik untuk menyamakan kedudukan namun dipersiakan. Kita terpaksa mengeluarkan Piya (Muhd Badhri Radzi) dan Danial Fadzly (Abdullah) pada separuh masa kedua bagi memantapkan jentera serangan kita setelah Norshahrul Idlan (Talaha) jelas keseorangan diposisi tersebut,” katanya.
Ditanya adakah harapan peminat yang mahukan Kelantan terus mengekalkan rekod tanpa kalah sebelum ini memberi tekanan kepada pemainnya, Karathu mengakui situasi tersebut sedikit sebanyak memberi kesan kepada persembahan pasukan secara keseluruhannya.
“Ianya memberi kesan (usaha mempertahankan rekod tanpa kalah itu) kepada pemain. Akhirnya kita menyedari ianya tidak bagus dan kita sebenarnya perlu belajar menerima kekalahan. Pemain perlu mempunyai mental yang kuat dan saya berharap dengan leburnya rekod tanpa kalah itu, mereka sudah melepasi tekanan dan lebih bersemangat menunjukkan persembahan lebih baik pada masa akan datang.
“Kekalahan ini tidak menjejaskan moral pemain. Saya percaya untuk perlawanan seterusnya para pemain Kelantan mampu bangkit untuk menunjukkan persembahan lebih baik dan saya berharap mereka melupakan kekalahan 0-2 ditangan Pahang itu.
“Saya mahu pemain saya berfikiran positif dan dapat menerima kekalahan tersebut. Mereka perlu memberi fokus sepenuhnya untuk perlawanan seterusnya dan saya berharap pertemuan menentang Kuala Lumpur Felda United FC malam esok menjadi titik tolak kebangkitan aksi mereka,”katanya.

No comments:

Post a Comment